تاثير پماد شقاق مقعدي

شقاق چيست؟

شقاق يكي از شايع ترين بيماري هاي ناحيه نشيمنگاهي بوده كه به ترك هاي، زخم يا شكاف هاي بيضي شكلي كه در مقعد پديد مي آيند گفته ميشود. شقاق داراي دو نوع بوده و ناشي از مدفوع سفت و خشكي كه هنگام اجابت مزاج از راست روده عبور كرده پديد آمده و در همه سنين رخ مي دهد.
از شايع ترين علائم اين بيماري مي توان به درد، سوزش شديد، خارش و يا حتي خونريزي هنگام اجابت مزاج اشاره نمود كه نياز به درمان اساسي دارد.
درمان شقاق به وسيله دارو و پماد براي درمان شقاق بسيار زمان بر بوده و در بيشتر مواقع با شكست روبرو مي شود. ليزر بهترين روش درمان شقاق مي باشد كه با استفاده از به روز ترين دستگاه انجام ميگيرد. علاوه بر آن اين روش بسيار كم هزينه بوده و از دوره نقاهت كمي برخوردار است. همچنين اين روش نيازي به بيهوشي نداشته و هرگونه شقاق اعم از حاد و مزمن را به طور كامل درمان مي نمايد.

 

ليزر شقاق

ليزر بهترين و موثر ترين شيوه درمان شقاق مي باشد كه با استفاده از به روز ترين دستگاه ها انجام ميگيرد. علاوه بر آن ليزر شقاق بسيار امن و بي خطر بوده و از دوره نقاهت كمي برخوردار است. همچنين اين روش نيازي به بيهوشي نداشته و هرگونه شقاق اعم از حاد و مزمن را به طور كامل درمان مي نمايد.

هزينه ليزر شقاق نيز نسبت به ديگر روشهاي درمان اين بيماري بسيار كمتر بوده و بيمار را ملزم به پرداخت هزينه بستري در بيمارستان، دكتر بيهوشي يا اتاق عمل نمي كند.

انواع پماد شقاق

همانطور كه گفته شد پماد براي درمان شقاق تنها در ابتدايي ترين مراحل امكان پذير خواهد بود. بنابراين مي توانيد با انتخاب داروي مناسب به مدت دو هفته از پماد براي شقاق مقعدي استفاده نماييد. همچنين پمادها تنها توانايي كاهش علائم ناشي از شقاق را داشته و تاثيري بر درمان اين بيماري نخواهند داشت.
در ادامه چند نمونه از بهترين پماد براي درمان شقاق كه تا حدودي در كاهش علائم اين بيماري موثر هستند را معرفي خواهيم نمود.

پماد آنتي فيشر

يكي از بهترين پماد براي درمان شقاق كه مي توان از آن به منظور كاهش علائم كمك گرفت، پماد آنتي فيشر كه به دليل داشتن عصاره بابونه ( ضد التهاب و اسپاسم ) و دارمازو ( خاصيت قابض كنندگي ) ميتواند علائم بيماري را كاهش دهد .
نحوه مصرف پماد آنتي فيشر: مصرف اين پماد به صورت روزي دوبار استعمال مي باشد. بهتر است هنگام استفاده از پماد مقعد تميز و خشك بوده و مقدار كمي از اين پماد براي درمان شقاق به روي زخم ماليده شود.

پماد تتراسايكلين

پماد تتراسايكلين زماني براي بيماران مبتلا به شقاق تجويز مي شود كه پزشك متوجه عفونت در ناحيه زخم گردد. اين پماد با خاصيت آنتي بيوتيكي كه دارد موجب كاهش التهابات ناشي از زخم شده و علائم بيماري را كاهش دهد. از نام هاي ديگر اين پماد مي توان به داكسي سايكلين و مينوسايكلين اشاره نمود.
طريقه مصرف پماد تتراسايكلين: از اين پماد براي درمان شقاق، ميتوان روزي يك الي دو بار صبح و شب استفاده نمود.

مسدود كننده‌هاي كانال كلسيم (ديلتيازيم و نيفديپين)

پماد هاي مسدود كننده كانال كلسيم به صورت كاهش فشار خون در ناحيه عمل كرده و موجب كاهش درد در مقعد خواهند شد.
انواع مختلفي چون داروهاي خوراكي از اين دارو وجود دارد كه مي تواند با نسخه پزشك آنها را تهيه نماييد. البته پيشنهاد مي شود نوع استعمال شونده آن را براي درمان شقاق به كار بگيريد.

عوارض

به طور كلي هر روش درمان داراي عوارض است. استفاده از دارو هاي شقاق نيز مانند ديگر داروهاي درمان كننده داراي برخي از عوارض است كه به شدت توصيه مي شود در صورت مشاهده مصرف دارو را قطع نموده و به پزشك مراجعه نماييد.
برخي از عوارض پماد هاي درمان شقاق عبارت اند :

  • سر درد
  • سرگيجه
  • افت فشار خون
  • تهوع
  • تب
  • واكنش هاي حساسيتي
  • شديد تر شدن علائم بيماري (سوزش، خارش، درد)

همچنين زمان استفاده از پماد براي درمان شقاق 2 هفته مي باشد و بعد از آن علاوه بر بي تاثير بودن مصرف ممكن است سبب بروز علائم حساسيتي يا آسيب رساني به پوست مقعد نيز بشوند. بنابراين در صورت مشاهده عدم بهبود به پزشك متخصص مراجعه نماييد.

منبع: https://clinicjarahi.ir/

پماد ليدوكائين

ليدوكائين دارويي با خاصيت بي حس كنندگي است كه در اشكال مختلفي چون ژل، محلول، پماد يا كرم ارائه مي شود. اين پماد با بي حس كردن ناحيه دچار جراحت، موجب كاهش درد ناشي از شقاق (به طور موقت) مي شود.
نحوه مصرف پماد ليدوكائين: مصرف پماد ليدوكائين نيز روزي دوبار مي باشد. توجه فرماييد از استعمال آن به روي واژن، چشم و دهان جدا خودداري نماييد.

ديلتيژل

ديلتيژل نوعي مسدود كننده كانال عصبي بوده و سبب شل كردن عضلات مقعد مي شود. مصرف اين پماد براي درمان شقاق سبب كاهش درد مي گردد اما نمي توان از آن به عنوان درمان كننده شقاق ياد كرد.
نحوه مصرف پماد ديلتيژل: بهتري است اين پماد روزي 2 بار صبح و شب بر ناحيه دچار شقاق استعمال شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد