درمان زخم مقعدي، در اثر يبوست، رابطه جنسي و…. در خانه

مشاهده زخم (ترك)، شكاف يا برجستگي در مقعد به خصوص اگر با درد و خونريزي همراه است، يعني مشكل جدي اين بخش از بدن را درگير كرده و نبايد به سادگي از كنار آنها عبور كرد! در اين صفحه مي خواهيم به بررسي درمان زخم مقعد، علت و علائم آن  بپردازيم:

زخم مقعد چيست؟

زخم مقعد، ترك يا پارگي عميقي است كه مي تواند روي پوست يا غشاء مخاطي آن ايجاد شود. اين ترك ممكن است داخل مقعد (در راست روده) و يا بر روي پوشش بيروني باشد. اين شرايط مي تواند در هر سني ايجاد شود و در افرادي كه مرتباً دچار يبوست ميشوند، شايع تر است.

علائم

در اغلب موارد اين زخم ها خوش خيم بوده و تهديد جدي براي حيات محسوب نمي شوند، با اين حال نبايد به سادگي از كنار آنها عبور كرد. در صورت مشاهده هر نوع علائمي، بدون اتلاف وقت با پزشك مشورت كنيد.

 

  • خون در مدفوع
  • خونريزي از مقعد (خون معمولاً قرمز روشن است.)
  • درد مقعد ( به خصوص هنگام اجابت مزاج)
  • دفع مدفوع با تاخير
  • مخاط در مدفوع
  • احساس نياز مداوم به دفع

 

 

درمان زخم مقعد

درمان اين مشكل بستگي به عامل زمينه اي كه باعث ايجاد آن شده است، دارد. پس قبل از هر اقدامي با پزشك در اين مورد مشورت نماييد. 


بيماري هاي بواسير، شقاق و فيستول با استفاده از ليزر درمان مي شوند. بيرون زدگي روده با انجام جراحي و بيماريهاي التهابي روده و يبوست يا مصرف دارو و تغيير در رژيم غذايي قابل رفع و درمان هستند.


براي درمان زخم مقعد به چه پزشكي مراجعه كنيم؟

 بيماران مبتلا به زخم داخل مقعدي معمولاً به دليل خجالت يا ترس، مراجعه به پزشك براي درمان را به تاخير مي اندازند كه اين امر منجر به درد بيشتر و تشديد وضعيت مي شود. ما در كلينيك نوين محيطي خصوصي، آرام و استريليزه را براي بيماران فراهم كرده ايم.


براي بررسي، پزشك از معاينه فيزيكي استفاده مي كند. اما براي تشخيص علت ايجاد اين وضعيت، ممكن است انجام آزمايشات زير را توصيه نمايد.


آنوسكوپي : آنوسكوپ ابزاري شبيه به يك  لوله كوتاه است كه پزشك از آن به منظور بررسي مقعد استفاده مي كند. تا ضايعات داخل مقعد را به راحتي مشاهده كند.

سيگموئيدوسكوپي : پزشكان در حين انجام سيگموئيدوسكوپي يك وسيله انعطاف پذير شبيه به يك لوله بلند را به مقعد وارد مي كنند. در انتهاي اين دستگاه يك دوربين قرار دارد تا از اين طريق داخل ركتوم و قسمت تحتاني روده بزرگ قابل مشاهده باشد.

سونوگرافي ركتال : در طي اين آزمايش، پزشك يك وسيله كوچك به نام پروب را در راست روده قرار مي دهد.  پروب از امواج صوتي براي نشان دادن تصاوير داخل ركتوم استفاده مي كند تا پزشك شما زخم هاي داخل مقعد را مشاهده نمايد.

 

بيوپسي : ممكن است پزشك از بافت اطراف نمونه برداري (نمونه) كند و آن را به آزمايشگاه بفرستد.

درمان زخم مقعد با ليزر

ليزر درماني روش نوين درمان بيماريهاي نشيمنگاهي يا مقعدي است. از آنجايي كه مقعد ناحيه اي حساس محسوب ميشود، هر اشتباهي در جراحي ميتواند عوارض جبران ناپذيري از جمله بي اختياري در كنترل مدفوع را به دنبال داشته باشد. 

در اين روش درمان با تابش اشعه ليزر، بدون ايجاد برش و بدون اينكه بيمار دردي را احساس كند و يا دچار خونريزي شود، جراحي انجام ميشود.

از مزاياي درمان ليزر در مقايسه با جراحي سنتي ميتوانيم به اين موارد اشاره كنيم: 

 

  • درمان سرپايي
  • بدون درد يا خونريزي
  • هزينه مناسب
  • درمان قطعي يا يكبار انجام ليزر
  • مناسب براي بيماران در هر سن و سال
  • درمان انواع بيماريهاي مقعد از جمله بواسير، شقاق، فيستول و …..

منبع 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.