عمل جراحي بواسير

بيماري هموروئيد تورم سياهرگ هاي مقعد است. اين سياهرگ به مرور به حدي متورم ميشوند كه به زائده اي گوشتي تبديل شده و از مقعد خارج خواهد شد. درد، خونريزي، خارش و سوزش از مهمترين علائم اين بيماري هستند.

عمل بواسير يكي از روشهايي است كه براي درمان به كار مي رود. اما عمل جراحي هموروئيد چگونه است؟ در ادامه به بررسي بيشتر عمل جراحي بواسير مي پردازيم:

 هموروئيدكتومي يا عمل هموروئيد چيست؟

در صورتي كه روشهاي درمان خانگي و درمان دارويي نتوانند بيماري را برطرف كنند. پزشك انجام روشهاي تهاجمي تري مثل جراحي يا درمان بواسير با ليزر را پيشنهاد مي كند.

به برش و يا قطع هموروئيد تحت بيهوشي و در اتاق عمل، جراحي هموروئيدكتومي گفته ميشود. اين درمان به جز در مواردي ضروري توصيه نميشود. اين درمان مناسب هموروئيد داخلي درجه 3 و 4 و يا هموروئيد خارجي پيشرفته است و به دو روش زير انجام ميشود.

هموروئيدكتومي بسته :

اين روش اغلب براي درمان هموروئيدهاي داخلي كاربرد دارد. اين جراحي تحت بيهوشي و در بيمارستان انجام ميشود. پزشك با استفاده از تيغ جراحي، الكتروكوتر، قيچي و … بافت متورم شده را قطع ميكند. سپس زخم با استفاده از نخ بخيه قابل جذب بسته ميشود. به اين ترتيب احتمال عفونت در اين درمان كمتر است. اين جراحي با وجود عوارض گوناگون اگر با دقت انجام شود، تا حدود 90% احتمال بهبودي وجود دارد.

هموروئيدكتومي باز :

اين روش مشابه روش بسته عمل مي كند. با اين تفاوت كه اين بار بدون بخيه زدن و باز رها ميشود تا به مرور ترميم شود. احتمال عفونت در اين مورد بيشتر است. البته در صورتي كه برش در جاي نامناسب باشد و يا احتمال عفونت وجود داشته باشد، پزشك از تركيب روش باز و بسته براي درمان استفاده مي كند.

به منظور كاهش درد پس از عمل جراحي پزشك ممكن است از روشي به نام اسفنگتروتومي داخلي-جانبي استفاده نمايد. در ضمن تزريق بوتاكس نيز مي تواند در كاهش درد بعد از جراحي بواسير موثر باشد.

طول درمان

طول درمان بعد از عمل هموروئيد به عوامل متعددي بستگي دارد. سلامت جسمي بيمار؛ ميزان و عمق برش زخم و نيز مراقبت هاي پس از درمان همگي در مدت زمان طول درمان اثر گذار هستند. معمولاً بيماران بين 10 – 14 روز پس از عمل به بهبود نسبي مي رسند. اما براي درمان كامل مراقبت ها بايد تا حدود 1 ماه ادامه داشته باشد.

خطرات و عوارض بعد از عمل هموروئيد

صدمات و عوارض جراحي هموروئيد، كه گاها جبران ناپذير هم هستند، موجب شده اين درمان به ندرت انجام شود. مهمترين اين عوارض عبارتند از :

درد شديدي كه در حين عمل و پس از آن بيمار را آزار ميدهد.

خونريزي بعد از عمل هموروئيد

هزينه هاي كه بايد بابت بيمارستان و طول درمان پرداخته شود. (براي اطلاع از اينكه هزينه عمل جراحي هموروئيد و درمان بواسير با ليزر چقدر است؟ بر روي لينك كليك نماييد.)

احتمال آسيب به اسفنكتر مقعد كه در نتيجه آن بي اختياري مدفوع و گاز روده ايجاد ميشود.

طولاني بودن دوره نقاهت

نياز به استفاده از تامپون و پانسمان كه تعويض آنها ممكن است براي بيمار دردناك باشد.

تنگ شدن كانال مقعد

خطر عود مجدد بيماري

فيستول (مسيري غير طبيعي مابين كانال آنال و ركتوم)

پرولاپس يا بيرون زدگي بواسير

عفونت

انسداد روده

مشكل در تخليه ادرار (براي رفع اين مشكل ممكن است به دريافت سوند نياز داشته باشيد.)

بعد از عمل خونريزي و درد طبيعي است اما در صورت احساس درد يا خونريزي شديد و تب و لرز به پزشك مراجعه كنيد.

 منبع :

https://www.tarafdari.com/node/1936546

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.