درمان كيست مويي يا سينوس پيلونيدال با ليزر

جراحي درمان قطعي كيست مويي مي باشد و تا وقتي كه اين كيست داراي عفونت باشد اين بيماري به دفعات عود خواهد كرد كه ھمراه با ترشح چرك و درد مي باشد. در نتيجه درمان خانگي و داروئي روش موثري در درمان سينوس موئي نمي باشد.

تنها راهي كه در خصوص درمان كيست مويي پاسخگو است جراحي مي باشد كه در روش هاي سنتي با برداشتن اين توده به شكل گسترده انجام مي شود و باعث ايجاد يك حفره بزرگ مي گردد كه تقريبا ۲ ماه زمان مي برد تا حفره پر و بسته شود. در بعضي موارد براي بستن اين حفره نياز به روش هاي جراحي پلاستيك وسيع است. خوشبختانه امروزه با درمان كيست مويي با ليزر ، جراحي بسيار راحت تر و بي درد سر تر از قبل شده است.

چه زماني به دكتر مراجعه كنيم؟

اغلب بيماران زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه مو وارد بدن شده و باعث يك عفونت موضعي شده باشد. در چنين شرايطي به تدريج كيست به صورت يك آبسه در آمده و منجر به درد و توده پشت مي گردد. بيماران براي درمان كيست مويي مي توانند براي مشاوره و جراحي به بهترين پزشك اقدام نموده تا سلامتي خود را به دست آورند.

 

بعد از انجام جراحي و برش، درناژ يا برداشتن، زخم بايد با آلژينات پانسمان شود. البته در زمان بهبود، زخم مي‌تواند با يك پانسمان فومي كه در محل مناسب قرار داده شده و پانسمان ديگري روي آن، مراقبت شود. پانسمان فومي با باز نگه داشتن زخم، از بسته شدن زود هنگام لبه‌هاي زخم جلوگيري مي‌كند. براي كمك به انقباض زخم، هر دو هفته يك بار استنت جديد لازم است. در صورتي كه علائمي از عفونت مشاهده شود، نبايد از استنت استفاده كرد. در هر معاينه، بايد موها و هر نوع ماده خارجي از زخم بيرون آورده شود و با اصلاح هفتگي، بايد از رشد مو در اين ناحيه جلوگيري كرد.

 

درمان با ليزر كيست مويي را مي توان در ۲ مرحله انجام داد و از لحاظ ميزان برداشتن ضايعه ھيچ فرقي با جراحي ندارد ولي مزاياي زيادي نسبت به جراحي سنتي دارند و كه عبارتنداز:

- عدم نياز به بيھوشي عمومي يا نخاعي و بستري شدن دربيمارستان

- عدم وجود درد و خونريزي در جراحي با ليزر به شكلي كه بيمار فرداي روز عمل ميتواند خيلي راحت بنشيند، در حالي كه در جراحي به روش سنتي بيمار حداقل بايستي چند ھفته در منزل استراحت كند و قادر به انجام كارهاي روزمره نخواهد بود.

درجراحي با ليزر كيست مويي احتياجي به پانسمان داخل زخم و تراشيدن زخم نيست و پس از يك روز مي تواند حمام كند و داخل زخم را با آب و صابون بشويد ولي در جراحي به روش سنتي پانسمان داخل زخم و تراشيدن زخم الزامي است .

ميزان عود در ھر دو روش سنني و ليزر به يك اندازه است و تقريبا در ۱۰% موارد امكان عود وجود دارد ولي در صورتي كه پس از جراحي با ليزر و بھبود زخم پوست ناحيه عمل با ليزرھاي از بين برنده مو تابش بگيرد ميزان عود به ٢% كاهش مي يابد.

 

 منبع :

جراح ليزر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.